Wednesday, August 24, 2011

Good Relationship.

setiap hari aku cuba untuk penuhi santapan rohani disamping ibadah-ibadah khusus. iyela..ibadah tak banyak. solat 5 waktu di rumah, abis-abis doa aje.. kena terus capai anak. mana taknya, perlu bergilir dengan suami. arif gemar 'bergurau' dengan adiknya. dipijak dan ketuk kepala adiknya adalah 'gurauan' manja setiap hari. mungkin dia tidak selesa melihat adiknya tidak melalak dan menangis walau sehari. tak enjoy mungkin!

maka, apabila ada kelapangan aku melayari majlismu.com untuk menerjah mana-mana audio motivasi utk membangkitkan semangat sehari-hari. My feveret tentulah prof dr muhaya. dari saripati kata-katanya, aku membuat satu falsafah tersendiri..

"secret of a GOOD relationship: Focus on what you can GIVE to her/him not what you can GET from her/him. If you are not been appreciated, don't be SAD. Allah won't let you down"

reflect on what i really experienced, aku sentiasa mengharap agar setiap apa yang aku lakukan untuk family, diucapkan dengan terima kasih. paling tidak, aku dibantu untuk menguruskan rumah. hari-hari aku yang berlalu (dulu..) penuh dengan stress terutama anak sudah mencecah 3 orang.

setelah mendapat sedikit motivasi, aku rasa lebih tenang. Dr Muhaya kata yang bagi kita gembira adalah ALLAH bukan manusia. Kalau kita nak gembira, kita minta pada ALLAH..bukan pada manusia.

kata-kata itu sungguh mudah dilafaz dan TIDAK semudah diamalkan. Perlu training dan latihan.

pernah sekali aku ucap kata-kata itu depan suami "Yang bagi bahagia kat ibu (aku) bukan abang tapi Allah"

my husband laugh and reply "Ibu, abah nak email la kat Dr Muhaya bgtau ..'sejak isteri saya mendengar ceramah prof, dia sudah tidak mengeluh lagi membuat kerja rumah..'"(ok, itu perli ke apa..haha)

rasa teruja bila mendengar sesuatu yang baik..cuma rugi sebab dah umur 30 baru nak berubah. semoga Hidayah Allah kekal dalam diri, dan tidak dibolak-balikkan hati. Ameen

0 comments: