Wednesday, March 9, 2011

pesanan kpd para ibu..dan bapa..

ada satu artikel yang aku jumpa di internet, sungguh memberi pengajaran sbg seorang ibu.

hasil selepas baca artikel tu, aku akan cuba tuka beberapa cara layanan ku kepada afiq dan arif..my beloved sons.

1. dari arahan "afiq, gi buat homework" to "afiq nak pandai tak? kita buat homework nak?"

2. tak terus pukul anak bila aku dah warning benda larangan yang aku tak kasi buat. (biasanya aku dah angkat tangan)..

3. cepat2 tinggalkan kerja yang aku buat, kalau anak minta tolong buat apa2..

4. lebih kerap peluk, puji terutama bila afiq pergi, balik sekolah..

harap-harap berpanjangan..

mesti tertanya2 apa yang artikel tu? cuba klik sini --> ustaz zaharudin's
benda2 yang dihighlight nampak macam remeh, rupanya impaknya sangat besar kepada anak-anak kita. point2 penting yg menarik..

1. cuba kita jangan merasakan si anak sentiasa WAJIB untuk mematuhi arahan kita
2. lebih kasar sang ibubapa terhadap anaknya, akan kasar jualah anak terhadap ibubapanya dan orang lain
3. kerana tatkala anak muncul, itulah kerja yang paling besar keutamaannya untuk dipenuhi.
(copy paste dari artikel tu.. sila baca artikel sampai habis)

*bukan senang nak mendidik anak..sangat perlukan ilmu..

4 comments:

cknorm said...

yes, a great share! tq, ida.

ida_F said...

normi, hatiku cukup 'tersentap' dengan peringatan ini. Moga boleh menjadi peringatan utk org lain juga.

deena awanis said...

good sharing..baru pagi tadi saya tengok seorang ibu campak beg sekolah anaknya..haiii laaa..urut dada kejap tongok situasi tu..

ida_F said...

itula deena, ramai tak tahu ilmu ni.. kita tak rasa nak layan anak sehormat kita layan org lain.. hmm. harap kita dpt amalkan nanti..