Friday, September 30, 2011

kalau dah memang bukan rezeki


baru je aku petik kata-kata dr muhaya pasal rezki pada 2 entri yg lepas..a few moment ago,aku diuji..hik hik macam kes besar je bunyinyer. padahal kecik je. cerita mangga depan rumah kena curi.

lepas solat jumaat td,my husband call. jiran bagitau ada makhluk yg baligh (rasa dah boleh solat jumaat kot) bawa baldi kutip mangga depan rumah yg sedang berbuah dgn lebatnya. adalah dalam 30 biji sekali kutip. dahlah monteng solat jumaat,buat kerja 'amal' tolong pungut buah mangga org plak. bawak baldi lagi tu.

pokok mangga depan rumah tu nonstop berbuah. buahnya saaangat sedap. lebih sedap tunggu masak atas pokok. setiap pagi,sebelum ke ofis,mesti terbayang bila lah dpt aku kutip buah2 tu untuk dilahap. berita kecurian mangga membuatkan aku rasa macam ralat. terdetik di hati "kalaulah aku kutip dulu.."

dah memang bukan rezki kan? di depan mata pun,kalau Allah dah takdirkan ia milik org lain,tetap kita tak mampu milikinya..

p/s kalau makhluk tu jual mangga tu,apa hukum org yg makan mangga tu ye..hee

3 comments:

aziyana said...

hurm sedapnye..bawak dtg opis..yg xmasak pun xpe..hikhikhik

cKnorm said...

betul, kalau dh bukan rezeki, depan mata pun bole lesap. huhu (nauzubillahiminzaalik!)

kita yg beli tak tahu, tapi dia yg menjual barang curi, pendapatannya jelas haram. harap2 makhluk baligh tu diberi petunjuk.

mana tahu nak dijadikan rezki, dia datang balik jumpa tuan punya mangga serahkan duit jualan. eh eh... :D

*lama tak mai jenguk ida kat sini.

ida_F said...

mcna, rupanya ada tinggal 2 ke 3 biji yg masih selamat. kalau ada rezki,insyaAllah akak bawak. norm, tima kasih sudi jenguk juga. ida pun dah lama tak jenguk blog normi.