Thursday, June 4, 2009

broadband dan bisnes..(B&B)

sejak ada broadband ni, rutin aku, afiq dan hubby nampaknya sedikit berbeza. mungkin untuk awal2 ni.. semangat sebab ada broadband. aku memang seorang yang cenderung kepada benda2 internet ni. bezanya selepas ada broadband:
  • aku lebih gemar memakai headphone berbanding sebelum ni (sebab aku bleh buka music dan movie online bila rasa bosan.. ops, bila rasa bosan je ke?haha
  • tv dah semakin jarang dibuka, sebab afiq pun tengok play house disney online
  • lebih lepak atas katil dari sofa ruang tamu
ada lagi.

tadi aku gi survey movie korea, jepun online kat http://aznv.tv , saje je.. aku bukan peminat movie2 jepun dan korea, my hubby actually. tapi, tertarik dengan drama bersiri komedi .. GOKUSEN.. dan start menontonnya. haha. best giler.

silapnya.. aku dah terbagitau kat hubby (yang sekarang sedang bercuti sekolah) pasal citer tu.. dan akibatnya, sehingga sekarang (dah pukul 12.45 pagi) dia masih melayan cerita tu menggunakan broadband dia. huhu. aku dah agak dah. malam ni, confirm dia akan habiskan lebih dari 10 episod cerita tu. dah kenal dah dia..


aku dah menghalaunya keluar dari bilik, sbb dia akan mempengaruhi aku (yang sedang menahan keinginan untuk join dia).. masalahnya, esok keje..waa! patutnya tak payah bgtau dia. jelea ar!

------------------------------------------------------------------------------

pasal bisnes lak.

actually, aku pernah try untuk menolong kakak sepupu aku untuk jual kain(pernah diceritakan dalam post terdahulu).. first try berbisnes yang agak lembab.

pastu, kakak sepupu aku ada minta promote kan tudung lak. dia bagi masa seminggu untuk aku jual. tak kira lah berapa laku, dia tak kisah. aku yang takde pengalaman untuk berbisnes, membuat persiapan rapi.. sebelum bawa tudung2 tu ke ofis. persediaannya:


  • beli plastik bungkus (karang kalau orang beli sehelai, nak kena bungkus.. )
  • beli sticker untuk letak harga kat tudung.
  • menyelongkar stor, mencari cermin kecik untuk bawa sekali.. (karang kalau orang try tudung, mesti kena tengok cermin)
  • buat KATALOG. aku pegi susun tudung tu atas lantai, amik gambar, pastu letak harga. (mula2 nak minta hubby amik gambar aku.. ala2 model la [perasan..] , masalahnya muka tak komersil)
sampai pukul 3 pagi tu.. aku buat semua tu, lebih teruk dari orang nak exam. anyway, aku berjaya gak la sikit. kui..kui.. terjual lebih dari 5 helai. ok wat?


anyway, sebelum aku puas menjual.. kakak sepupu aku dah pesan minta poskan baki tudung2 tu esok. dia nak rolling stok dia tu.

jauh dari sudut hati, rasa macam dah terbit serba sikit minat nak berniaga. its an advnture things i ever done. lagi advnture dari jungle tracking. tak mustahil aku akan jadi part-time businesswomen yang berjaya. haha (daydreaming). go.. ida.. go..

takpelah. bisnes kain..pastu broadband..pastu tudung.. lepas ni nak try apa ek?

its one oclock, chow, nak tido..esok keje. ida..berusaha!!




~simple katalog yang aku berusaha buat sendiri~

~model-to-be yang tak menjadi~

0 comments: