Wednesday, January 16, 2013

Tips Dapatkan Rambut Sihat - 5 Amalan Rutin yang Perlu Anda Tahu



Sekali-sekala, jom kita cerita pasal kesihatan tubuh badan. Wah! dah macam pakar kesihatan. Dah boleh jadi doktor.

Sebenarnya, semua info yang saya kumpul adalah untuk rujukan diri sendiri, sebab antara anggota badan yang jarang mendapat perhatian saya adalah rambut. Mungkin sebab rambut sering tertutup tapi tak bermakna kita harus abaikan kesihatannya.

So, tips yang saya suka kongsi adalah tentang rahsia mendapatkan rambut sihat dan cantik. Tips-tips ni tidak fokus kepada produk di pasaran yang sangat banyak.. tapi tips menjaga rambut secara semulajadi, mudah dan mampu.


Tips mendapatkan rambut sihat

1. Trim rambut setengah inci dalam satu bulan, untuk membuang rambut bercabang. Rambut rosak akan mudah gugur, oleh itu kita selalulah potong hujung rambut bercabang.

2. Sikat rambut dengan sikat sesuai sebelum rambut dibasuh. Ia akan membuang minyak dan sel mati pada rambut sebelum dibasuh disamping mengurangkan kusut.

3. Letak shampoo pada kulit kepala dahulu supaya ia bersih sebelum dilurutkan hingga hujung rambut. Pakai perapi rambut dengan cara yang sama

4. Bilas rambut dengan 1/4 cawan cuka epal yang dicampur dengan 1 cawan air suam. Ia dapat mengawal imbangan pH rambut dan mengilatkan rambut. Bilas cuka dengan air sejuk untuk kesan yang menakjubkan.

5. Keringkan rambut dengan cara lembut. Cara terbaik adalah dengan mengeringkannya tanpa merosakkan rambut. Balut rambut dengan tuala khas supaya semua air meresap pada tuala. Kalau nak keringkan dengan dryer, tunggu ia hampir kering dan guna suhu paling rendah supaya tidak merosakkan rambut.

6. Dandan rambut tanpa mengenakan tekanan kuat pada akar rambut. Jangan ikat terlalu kuat, guna scrunchies jika perlu.

contoh scrunchies..:)
sumber: livestrong.com

Mari kita jaga kesihatan rambut. :)

0 comments: