Wednesday, January 25, 2012

denda pelajar

amacam..? ada bersih?

Sebagai pensyarah, apa cadangan anda bila pelajar lambat hadir ke kelas? 

Satu tika dahulu, saya sungguh beremosi apabila pelajar datang lambat ke kelas. Paling tidak, saya akan meninggikan suara dan mendenda mereka untuk berdiri sepanjang kelas. Paling kejam, apabila saya terus menghalau mereka dari kelas. 

Sungguh bajet bagus saya ini. 

Mereka pasti ada alasan tersendiri mengapa hari itu mereka lambat.. dan mungkin denda yang keras lebih 'mengeraskan' hati mereka yang sudah tidak ada 'hati' dan terpaksa ke kelas. 

Mungkin kini, saya ada sedikit kesedaran. Kekerasan bukan satu-satunya jalan penyelesaian. Mereka yang lambat hadir, masih diberi denda. Terbawa-bawa dengan saranan mantan Ketua Jabatan untuk mengenakan peringatan bagi mereka yang lambat. (saya harus sedar, saya juga sering lewat ke IPT satu tika dulu..)

Menyapu Sampah. Mengelap Meja.

Win-win situation! Mereka mendapat pengajaran supaya tidak lambat lagi. Bilik Kemas dan Bersih. Mood pensyarah dan pelajar baik. Impak positif untuk Proses pengajaran yang CEMERLANG.

Amaran --> ini pandangan dan tindakan peribadi yang difikirkan baik. tidak semestinya applicable (boleh-guna) untuk semua situasi.

0 comments: