Monday, April 30, 2012

Buat gambar pasport sendiri..

sungguh lama saya membiarkan blog ini tanpa apa-apa entri, nampaknya mood membuat entri baru adalah bermusim.. masa saya sedang syok menambah entri, sampai sehari 2-3 entri saya post pada blog ini. Tapi, bila musim tak berapa nak ada mood, bersawang sungguh.

Afiq sudah menghampiri alam persekolahan. Waa! cepatnya masa berlalu. Sungguh tidak disangka. (dan saya perasan, saya sudah tua.. ngeh ngeh)

Seperti ibu bapa yang lain, eksaited si ibu adalah melebihi anak. Baru memilih sekolah sudah pening. 

Maka, kami berhajat untuk memasukkan Afiq ke sekolah agama swasta di Kuantan.. Tetapi pada masa yang sama, kami telah pun mendaftarkannya ke sekolah kebangsaan biasa. 2 ke 3 bulan menghampiri hari-hari persekolahan, baru hajat nak pilih sekolah mana satu.. hehe  teruk ye?

Borang sekolah afiq memerlukan gambar passport. Berbekal kan kertas photo gloss percuma (sebab beli ink printer), printer inkjet yang kaler dan software Photoscape, saya cuba mencetak gambar sendiri.

Ops, sebelum tu.. gambar harus diambil dulu guna 600D saya. Tiada studio mini pun, cuma ber'alas' kan dinding biru bilik mereka. Nasib tidak ambil gambar penuh, sebab ruang lantai sudah fully occupied dengan barang-barang mereka. (baca: bersepah teramat)

Inilah rupa photo paper itu..

Meng'edit' gambar guna photoscape

Tara.. Perasankah ada orang ASING dalam gambar itu..??


Borang untuk dilengkapkan


Sungguh mudah. Sungguh diakui, semua stok gambar yang diambil semuanya dalam bentuk softcopy, tiada masa dan hati untuk mencetak. Nampaknya, kepala sudah ada projek2 untuk edit gambar bagi dicetak. Mungkinkah jimat duit? hehe

persoalannya, adakah saya ada masa?? hehe..

0 comments: