Saturday, December 24, 2011

Projek Menjahit


Sejak membeli mesin jahit itu, salah satu projek yang ingin sangat dilakukan adalah men'transform' kain-kain tudung dalam laci, (kain tudung square yang lama) kepada jenis instant. awning keras telah pun dibeli. 

Semangat ini telah membara sejak membeli satu buku "Cara Menjahit Tudung" yang tidak banyak membantu (biasalah buku org Malaysia, buat macam asalkan ada tulis buku, pikir untung je..::sigh::). Aku pun satu, tak cek kandungan dalam.. main beli je. Somehow, idea dah ada. dah boleh teka camne nak sambung / jahit kain selembar menjadi tudung. 

Maka, dengan menggunakan tudung instant sedia ada bersaiz M, aku pun tekap atas kain, dan memulakan proses memotong. Segalanya dibuat dengan cepat, ramai 'pembantu' nak tolong. 

Aku memang jenis tak sabar. semua benda nak jadi dengan cepat. tudung ni pun aku tak letak pengeras awning, niatnya nak jadikan macam tudung syria arab.

anyway.

Its done. Tanpa jahit tepi. semuanya hendak dijahit sembat sahaja. hee. burukss, sengetss, harus cuba lagi. :)

suka sangat dengan hasil. selepas mendapat hasilnya, i just realize something. patutlah tudung instant tak guna kain licin,biasa guna kain lycra atau denim. sebab SUSAH nak jahit. ke sebab aku ni beginner?

ok. harap-harap dalam cuba menukar berpuluh-puluh tudung lama menggunakan mesinku ini. dan.. harapnya aku boleh pakai semua tudung-tudung itu. jimat!

0 comments: