Wednesday, August 11, 2010

Harga dah naik..

Alhamdulillah, semalam Allah telah permudahkan aku untuk menjalani ibadah puasa hari pertama. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.

Bila tiba waktu berbuka, aku seperti yang lain, tak sabar nak ke bazar.. membeli sebarang dua juadah berbuka. bazar kat beserah ni memang best, macam2 kuih ada..punya la ramai orang.

tapi sebenarnya harga makanan dah naik. semalam beli:
  • lauk patin tempoyak besar tiga jari : RM4.00 sekeping
  • ayam percik besar tapak tangan : RM4.50
  • agar-agar biasa : 3 seringgit
huh, bila husband tanya nak beli sayur tak, aku terus jawab..
"tak pela, ibu goreng je sayur kat umah". ntah berapa ringgit plak untuk sayur seciput..

balik dari bazar, aku goreng bayam merah secekak (beli mentah pun baru seringgit lebih), 10minit dah siap..boleh makan 2 kali.. berbuka dan sahur. itupun ada lebih.

so, untuk hari ini aku rasa nak suruh husband beli kuih-muih je.. nak masak lauk. setakat satu lauk, boleh la beli. kat sini harga makanan dah naik, kat tempat lain camne ye. dengar berita tadi, kalau kat KL (spesifik bazar kampung baru) air minum tak dapat RM1.00, dah selaras RM1.50. huh! *sigh*

5 comments:

My Written Thoughts.. said...

hehe..skrg sumer rege dah naik.. tp kalau masak sendiri lebih puas rasanya kan?? balik sg buloh x ida?

ida_F said...

mesti balik sg buloh.. raya la kot. patutnya giliran sg buloh kali ni, tahun lepas dah kat umah mertua..

Norm said...

baguihnya tang harga naik di pasar ramadhan ni...kita dapat fikir dua-tiga kali seblum berbelanja. tapi kalau dh teringin teramat tu...errrkkk...

ida_F said...

normi.. begitula konflik orang yang sokmo mengidam ni.. hehe. macam semua nya nak..

nurul aziyana said...

betul la k.ida..tp kt beserah ok lg, smlm g bazar kt IM melampau2 mahalnya..rasa mcm nk masak sdn tp badan sngt penat..gram jer tgk lauk seciput tp mahal thn gaban