Wednesday, August 29, 2012

Jom belajar crop dan edit gambar..


Alhamdulillah, impian utk mencuci gambar dan letakkan pada album telah tercapai. Saya telah mengedit gambar-gambar raya untuk dicuci.

dari gambar ini..


saya edit dan crop menjadi.. TARA

saya nampak lebih cerah. wow. (padahal edit gambar)


dan paling best, saya tambah '@raya2012' kat bawah gambar untuk mengingatkan saya bila gambar ni di ambil bila dah tua nanti (eceh!)

TIPS CROP GAMBAR.

Disebabkan saya nak cuci gambar ni pada saiz 4R, saya tidak boleh crop sesuka hati. Nanti bila dicuci.. gambar ni akan penyek atau lonjong. muka yang cantik pun dah tak nampak real.

cara untuk crop adalah dengan menggunakan Nisbah gambar. Setelah dikaji, saiz 4R mempunyai nisbah 4:6 atau 6:4 mengikut gambar menegak atau melintang. Jadi, bila nak crop, kena pilih pilihan seperti di bawah.




Saya menggunakan perisian photoscape yang amat mudah. Boleh download secara FREE di http://www.photoscape.org

Beberapa gambar yang saya edit juga adalah seperti:

dari gambar ini..

tak menepati rule of third (kedudukan gambar)

kepada gambar ni.. jeng-jeng.

setelah di crop, dicerahkan sedikit dan diletak tarikh,tempat di sudutnya

Menarik kan? Jom cuba!

0 comments: