PRINSIP MENYEDIA DAN MENGGUNAKAN SOALAN
¡ Aras soalan harus sesuai dengan latar belakang murid – peringkat umur, kebolehan, pengalaman
¡ Soalan harus dirancang sebelum mengajar
¡ Perkataan, istilah dan intonasi harus mudah difahami oleh murid
¡ Pelbagaikan soalan dari masa ke masa bagi menarik minat
¡ Soalan harus boleh mendorong murid berfikir
¡ Soalan haruslah ringkas, tepat dan jelas
¡ Ikut tertib/prosedur penyoalan iaitu guru mengemukakan solan, berhenti sebentar (memberi masa murid berfikir), guru menyebut nama sebelum murid tersebut menjawab.
¡ Tujukan soalan kepada seluruh kelas dengan jelas dan lantang (bukan segelintir murid cerdas) dan pastikan semua mendengar dan memahami kehendak soalan. Kemudian tujukan soalan kepada sesaorang murid.
¡ Guru boleh mengulangi soalan jika ada murid yang tidak dengar/faham.
¡ Guru boleh meminta murid lain menambah jawapan atau membetulkan jawapan yang salah atau kurang tepat
¡ Sebut nama murid ketika menyoal. Jangan menyoal secara umum
¡ Elakkan jawapan yang diberi secara beramai-ramai
¡ Beri pujian jika jawapan betul dan bernas dan betulkan jawapan yang salah/kurang tepat
0 comments:
Post a Comment